Tittel: Studietur til Roma 11. - 16. mars

Skolen gjennomførte en studietur for 13 elever, to lærere og en dominikanerpater til Roma i uke 11.

Studieturen var knyttet til fagene historie og filosofi, historie og religion og etikk. Målet med studieturen var å øke kulturforståelsen mellom den romersk-katolske kirke i Roma og norsk ungdom. Turen ble finansiert med tilskudd fra Erasmus+.

Innsikt i europeisk kulturarv

Lærerne orienterte seg mot romersk historie og kulturarv med vektlegging mot den katolske kirken. Innenfor kirken valgte de å sette søkelys på troen, kirkekunsten og Dominikanerordenens roller og oppgaver innenfor kirken. Hensikten med studieturen var at denne delen av den europeiske kulturarven er underbelyst i norsk skole.

Lærerne lagde et individuelt opplegg for hver av de 13 norske elevene. Forarbeid før turen gikk ut på å lage problemstillinger knyttet til kirkene elevene fikk omvisning i, samt kunnskap om Dominikanerordenens trosgrunnlag, regler og oppgaver. Problemstillinger om Roma som pilegrimsby stod også sentralt.